Tuesday, 7 February 2012 | By: Amandine Ronny Montegerai

Punk? Oi!? SKA? (Malaysia Language)



Apa itu Punk? Pasti terbayang kat fikiran kalian semua Budak-budak hisap dadah,ada masalah sosial, kacau daun dan sebagainya.Punk sebenarnya bukanlah music atau fashion yg kita ketahui pada hari ini.(Subculture, dalam kata lain sekarang zaman Pozer,band indie ibarat cendawan tumbuh) Tetapi ia adalah atitude lahir daripada sifat memberontak, tidak puas hati, marah dan benci drpd sifat² inilah maka lahirnya Punk. Rasa tidak puas hati dan marah pada sesuatu ditunjuk dan dimasukkan ke dalam music dan imej(pakaian) mereka.

Punk juga sebenarnya sangat benci pada `street fashion` , keadaan social, politik dan ekonomi yg menindas music dan benda² glam.(contohnya seperti golongan² artist, hippies dan rock)


Mempunyai dan membentuk satu scene yg tersendiri di dalam scene ini juga, semua benda yg dibuat adalah melalui satu konsep iatu (D.I.Y)dan konsep ini merupakan satu konsep yg menitikberatkan nilai² persahabatan(unite). Semangat berdikari tanpa mengharapkan bantuan drpd mana² pihak dan juga "self empowerment" dan "anti-estabushment".


Haha...

Pasti anda tak akan lupakan ikon Punk seperti Sex pistol, The clash di london the ramones di new york city.


SEJARAH & REVOLUSI PUNK?BAGAIMANA & DIMANA IA BERMULA?


Punk sebenarnya sudah bermula di Amerika sejak awal tahun 70an lagi. Tetapi ada masa ini ia tidaklah begitu heppening kerana rakyat Amerika tidak dapat menerima music ini secara keseluruhannya disebabkan ianya begitu extreme dan aggressive band. Perintis yang terdapat atau yang telah ditubuhkan pada ketika ini (70-75) seperti The Ramones, Iggy Pop, Patti Smith, New York Dolls dan Modern Lovers.


Selepas pada itu, iatu pada pertengahan tahun 70an, keadaan menjadi amatberbeza sekali di Britain kerana ia diterima dengan meluas disini padaketika ini, scane ini menjadi begitu happening disebabkan oleh rakyatBritain pada masa ini sedang mencari media² untuk mereka memberontak(rebel) kerana keadaan ekonomi di Britain yang tersangat gawat dan pada masa inilah zaman revolusi Punk sebenarnya bermula.


Puak² Punk dan Skinheads di Britain kebanyakkannya adalah daripada remaja² Working Class. Mereka memberontak disebabkan oleh dasar ekonomi dan sistem sosial Britain yang menindas.


Kemunculan Sex Pistols pada ketika ini juga telah menyemarakkan lagi scane ini. Disini sehinggakan ia menjadi begitu happening sekali pada masa ini dan kemunculan mereka kena pada suasana ketika ini.


Band ini menjadi begitu kontroversi sekali di Britain pada masa ini desebabkan kerana keberanian mereka bersuara dan menentang kerajaan. Ini kerana lagu² yang mereka bawakan agak pada keganasan iatu Facist, Riot, Choas, Anarchy dan anti kerajaan.


PENUBUHAN SEX PISTOLS DI BRITAIN.(BAND PUNK LEGENDA & YG PERTAMA DI BRITAIN)


Malcolm Mclaren, iatu seorang tauke butik di London dan juga merupakanpengurus kpd band New York Dolls sedang mencari idea di mana inginmenubuhkan sebuah band yg dapat menyebarkan idea² Anarchistnya. Sehingga pada akhirnya beliau bertemu dengan Jonny Rotten, Gleen Matlock, Steve Jones & Paul Cook dan menubuhkan Sex Pistols di Britain.


Sex Pistols dengan rasminya telah ditubuhkan pada tahun 1975 di Britain danMalcolm Mclaren lah merupakan orang yg bertanggungjawab menubuhkan band ini.


•Sex Pistols merupakan band Punks yg pertama di Britain dan juga diiktirafsebagai band Punk legenda oleh dunia. Ini kerana, kehadiran mereka telahmenyemarakkan lagi scene Punk di Britain pada ketika itu.


•Membawakan muzik ala Rock`N`Roll yg bingik dan keras juga dengan lagu² yg penuh kontroversi dan anti kerajaan. Lagu² mereka yg menjadi kontroversi di Britain pada pada ketika itu ialah seperti lagu 'Anarchy In The UK' & 'GodSave The Queen' dan telah diharamkan oleh BBC @ Britain Broadcasting pada ketika itu.


•Orang yg bertanggungjawab menggubah dan mencipta lagu 'Anarchy In The UK' & 'God Save The Queen' sebenarnya adalah G-Matlock iatu bassie kumpulan ini dan melalui lagu inilah reputasi band Sex Pistols meningkat dan menjadi terkenal. Tetapi selepas itu Glen Matlock telah keluar daripada band ini kerana ingin menubuhkan Iggy Pop & The Rich Kids dan tempatnya telah diganti oleh Sid Vicious.


•Kehadiran Sid telah membuatkan populariti band ini terus melonjak naik danmenjadi bertambah rebellious. Ini munkin kerana disebabkan sifat Sid sendiriyg extreme aggresive dan ganas sesuai dan kena dengan imej Sex Pistolssebenarnya Sid juga banyak memperlihatkan aksi² yg ganas dan kurang ajarketika di pentas. Contohnya, suka meludah dan kencing di atas pentas sehingga membuatkan Menteri Pendidikan Britain pada ketika itu melabelkan mereka sebagai 'Agen Keruntuhan Moral Masyarakat'.


•Sid juga banyak mengubah imej dan penampilan kumpulan ini. Ini kerana ramai yg mengatakan bahawa Sid lah yg telah memperkenalkan fesyen rambut Mohawk sebenarnya. Contohnya ketika beliau muncul pada pertama kali di siaran TV British dengan fesyen rambut Mohawk ini. Dan selain Sid, Vivien Westwood iatu isteri kepada Malcolm McLaren juga telah memperkenalkan fesyen ini dan ia telah mejadi trend sehingga sekarang.


•Sex Pistols akhirnya mengalami kejatuhan pada tahun 1978 disebabkan olehkematian Sid kerana dadah(Drugs Overdose). Walaupun begitu, ia merupakan sebuah band Punk legenda. Kemunculan dan kehadiran mereka telah menjadi idola dan ikutan oleh sebilangan besar followers² dan juga bands Punk sehingga ke hari ini.


•Di dalam line up Sex Pistols nama Sid menjadi sebutan dan tidak lekang daribibir follower² Punk jika dibandingkan dengan line up yg lain. Ini munkin kerana diantara mereka Sid Vacious lebih berketerampilan. Penampilannya bukan dari segi imejnya sahaja tetapi ia termasuk dengan sifatnya sekali dan beliau boleh dikatakan Roll Model kepada Sex Pistols.


•Sex Pistols (1975-1978).


Oi!

Hey!=Oi! - Singkatan daripada bahasa greek [Oipolloi].Nama Oi! Beberi oleh Gary Bushell pada lewat 70an.Nama ini dimajukan oleh muzik Streetpunk yang manapada masa itu digelar Plastic Punk kerana dipergunakanoleh major label MTV Punk.


Band pertama bagi kumpulan Oi! adalah seperti Sham '69'.Salah satu band yang mengankat martabat Punk, muzik inilebih ke arah Working Class.


Satu lagi band ialah Cockney Reject. Band ini lebihpada klasik Oi! (lirik yang berulang-ulang). Lagu mereka lebih kepada Unpolitical, Working Class danProud Music.


Selain itu, terdapat juga band seperti The Exploiteddan band Hardcore seperti Warzone. Kedua-duanya ialahband Skinheads.


Apa itu Oi!


~ Bergembira dan bercakap mengenai Oi!

~ Lebih dari apa-apa pun.

~ Pemikiran yang tajam dari segi apa-apapun dan kemas dari segi pemikiran juga.

~ Kemenangan bagi saya dan kamu.

~ Berfikir untuk mereka sendiri.

~ Kebanggan dan juga rasa hormat diri.

~ Keganasan yang berlaku di jalanan.

~ Satu pihak yang suka membangkang danmemprotest.

~ Sesuai bagi generasi muda.

~ Kebiasaan dalam kehidupan.

~ satu cara hidup.


Rudy, Rudeboy & Rudegirl

Rudy secara sinonimnya adalah merujuk kepada Rudeboy dan Rudegirl. Rudeboyberwatak "cool super-holigans". Rude membawa maksud liar, ganas atau punkurang ajar. Istilah ini ada kaitan dengan Shanty Town.


Perkara ini diterangkan dengan lebih mendalam oleh Desmond Dekker didalambukunya iatu "Shanty Town"(1967) dan "Rudeboy Train"(1968). Shanty Town adalahmerujuk kepada rumah Dekker di sebuah kawasan perumahan padat di Westkingstondi Jamaica. Kehidupan di situ sentiasa dalam keadaan tertekan dan kerapkaliberlakunya jenayah.


Rudeboy mempunyai heronya yg tersendiri iatu JASSE JAMES dan BILLY the KID.


Kebanjiran pendatang Jamaica di U.K turut sama membawa Rudeboy. Seiring denganperkembangan inilah muzik Rudeboy iatu Ska mula mempengaruhi Skinheads.


Rudeboy mempunya gayanya yg tersendiri seperti memakai suit(kot) bewarnagelap, tie kurus, hat(topi popeye). Manakala Rudegirl pula memkai Freed Perry,skirt pendek, kasut rendah, stokin lebih paras buku lali dan jaket tiga lubang.


Ska


SKA adalah muzik dari Jamaica dan mula berkembang pada tahun 60an olehgolongan pertengahan (pekerja) ke U.K dan kemudian ke seluruh dunia. Di U.K,pada mulanya ia dikenali sebagai Bluebeat dan kemudiannya baru ia dikenalisebagai Rocksteady dan Reggae.


Elemen utama bagi muzik Ska ialah drum, rythem, banyak bunyi hon dankesemuanya dirangkumkan. Maka terhasillah irama Ska. Muzik Ska muladipopularkan oleh golongan Mod. Dengan imej tersendiri seperti memakaihat (topi popeye) dan menunggang skuter (veapa) sambil melayan Ska.


Digelombang ketiga ini juga terdapat hal-hal yang tidak pernah ada pada awal gelombang pertama (beberapa diantaranya ada yang tidak pernah di mengerti) seperti 'Straight Edge' dengan logo 'X' ditangan, boneheads, OI/


SEJARAH MUZIK SKA


Untuk mempelajari kita harus memahami tentang sebuah makna dalam perjalanan waktu.Begitu halnya dengan sejarah musik ska.



Adalah Perang Dunia II yang mengubah segalanya. Kekuasaan Inggris terhadap negara-negara jajahannya runtuh sebelum masa PD II & terpecah belah pada saat pertengahan masa peperangan. Inggris memeberikan kemerdekaan kepada negara-negara jajahannya setelah mendapat tekanan dari pemerintahan kolonial. Pada tahun 1962 Jamaika membentuk pemerintahan sendiri meskipun masih tetap sebagai negara yg makmur. Budaya Jamaika & muziknya mulai terefleksi dalam optimisme baru & aspirasi rakyat yang liberal.


Sejak tahun 40'an Jamaika telah mengadopsi & mengadaptasi berbagai bentuk muzik dari Amerika. Pada saat PD II berakhir, begitu banyak band-band di Jamaika yang memainkan muzik² dansa. Grup seperti Eric Dean Orchestra dengan trombonisnya Don Drummond & master gitarisnya Ernest Ranglin terpengaruh oleh pemuzik² jazz Amerika seperti Count Bassie, Erskine Hawkins, Duke Ellington, Glenn Miller & Woody Herman. Ditahun 50'an ketenaran band-band jazz di Amerika digantikan oleh grup-grup yang kecil & cenderung lebih memainkan irama bop/rhythm & blues sound. Musisi Jamaika yang sering berkunjung ke Amerika terpengaruh & membawa pola permainan muzik tersebut ke daerah asalnya. Band-band local di Jamaika seperti Count Smith The Blues Blaster, Sir Nick The Champ & Tom The Great Sebastian mulai memainkan gaya baru tersebut. Ditahun 1954, pertunjukan terbesar pertama kali diadakan di kota Kingston tempatnya di Ward Theatre. Band-band tradisional yang memainkan irama mento-folk-calypso turut mengambil bahagian & sering kali band-band tersebut mengisi acara di hotel-hotel yang ada di Jamaika & mengelilingi pulau tersebut. Pada akhir tahun 50'an pengaruh-pengaruh jazz, R&B, & mento (sejenis muzik calypso) melebur menjadi satu bentuk baru yang dinamakan 'shuffled'. Irama shuffled memperoleh populari berkat kerja keras musisi-musisi seperti Neville Esson, Owen Grey, The Overtakers & The Matador Allstars. Banyak studio & perusahaan rakaman yang mengalami perkembangan & terus berusaha untuk mencari bakat² baru. The Jamaican Broadcasting Corporation pun ikut membangkitkan semangat kepada pemuzik² muda melalui siaran acara² di radio.


Dua orang yang amat berpengaruh dalam perkembangan musik di Jamaika pada tahun 50'an adalah Duke Reid & Clement Seymour Dodd. Bersama istrinya, Duke Reid memiliki kedai 'Treasure Island Liquor' yang berlokasi di jalan Bond (Bond street). Soundsystem Reid dikenal dengan nama 'The Trojan', diambil dari tulisan yang tertera pada traknya. Trak yang biasa digunakan sebagai angkutan barang untuk kedainya. Dodd menamakan soundsystem miliknya 'Sir Coxsone Downbeat' yang diambil dari nama pemain kriket asal Yorkshire, Coxsone. Sepanjang akhir tahun, kedua orang tersebut memimpin persaingan dalam bisnes muzik. Walaupun Coxsone lebih dekat dengan 'Ghetto'(perkampungan yang didiami kaum atau kelompok tertentu) Adalah Reid yang dianugerahi sebagai 'King of sound & blues' di Success Club (acara penganugerahan) di tahun 1956, 1957, 1958.


Tahun 1962, saat di mana Jamaika sedang cenderung meniru musik-muzik Amerika, Cecil Bustamente Campbell yang kemudian dikenali dengan nama 'Prince Buster', tahu bahawa sesuatu yang baru amat ditubuhkan pada saat itu. Ia memiliki seorang gitaris yang bernama Jah Jerry yang kemudian bereksperimen di muzik dengan menitikberatkan 'ketukan 'afterbeat' ketimbang 'downbeat'. Hingga pada saat ini ketukan afterbeat menjadi esensi dari singkop (penukaran irama) khas Jamaika. Ska pun lahir. Soundsystem/studio rekaman pun mulai merakam hasi kerja mereka. Dengan tidak memberikan label pada vinyl (piring hitam) dengan tujuan agar memperoleh keuntungan diantara para pesaingnya. Sehingga yang lain tidak dapat melihat apa yang dimainkan & 'mencuri' untuk sondsystem mereka sendiri.


Perang antara soundsystem pun memuncak hingga pada saat para donatur terancam oleh segerombolan orang² yang menyebabkan permasalahan. Orang² ini dinamakan 'Dance Hall Crashers'. Meskipun fasilitas Mono Recording yang masih primitif, adalah keteguhan hati dari antusiasnya akan muzik ska yang memungkinkan untuk menjadi muzik komersil dari Jamaika yang pertama kali. Dan kenyataannya ska dikenal sebagai musik dansa rakyat Jamaika.


Sepanjang tahun 60'an wilayah ghetto di Jamaika dipenuhi oleh pemuda-pemuda yang mencari pekerjaan. Pada waktu itu amat susah di dapati. Pada awalnya pemuda-pemuda ini tidak tertarik dengan optimisme musik ska. Pemuda-pemuda tersebut menciptakan identiti kelompok sebagai 'Rude Boy' (sebuah trend dikalangan pemuda yang pernah terjadi pada periode awal tahun 40'an) Menjadi 'Rude' ertinya menjadi seseorang dimana masyarakat menganggapnya tidak berguna. Gaya dansa ska para Rude Boy memiliki ciri khas tersendiri, lebih pelan, dengan tingkah seakan-akan meninju seseorang. Rude Boy memiliki koneksitas dengan 'Scofflaws'(orang-orang yang selalu menentang hukum) & dunia kriminal lainnya. Hal ini terefleksikan dalam lirik-lirik lagu ska. (catatan: gaya penampilan berpakaian Rude Boy iatu dengan celana panjang yang mengatung hanya semata kaki). Muzik ska sekali lagi mengalami perubahan untuk merefleksikan 'Mood of the rude' dengan menambahkan tensi pada permainan bass yang disesuaikan dengan gaya sebelumnya iatu 'free-walking bass style'.


Banyak yang datang mengadu nasib di kota Kingston untuk memperoleh pengetahuan dalam industri muzik yang kemudian beralih menjadi penjual ganja ketika gagal & modal makin menipis. Banyak pula yang berkecimpung dalam dunia kriminal (tergambar dalam film 'The Harder They Come' yang diperankan oleh Jimmy Cliff ...film ini dipercaya mengisahkan tentang perjalanan hidup Jimmy Cliff)


Dua parti politik yang ada di Jamaika membentuk banser bersenjata. Opini publik punmengarah pada penentangan terhadap kelompok Rude Boy & penggunaan senjata api. Peraturan memiliki senjata api pun ditilik kembali setelah melalui periode dimana kepemilikan senjata diperbolehkan asal tidak menimbulkan keresahan di masyarakat. Siapa pun yang memiliki senjata api yang ilegal, diancam hukuman penjara seumur hidup


Artis & produser mendukung bahkan 'memaafkan' atas prilaku kelompok Rude Boy melaluimuzik ska. Dukungan untuk tidak menggunakan senjata api terefleksi dalam lagu-lagu seperti "Lawless street" dari kelompok Soul Brothers, "Gunmen coming to town" The Heptones. Duke Reid memproduseri salah satu grup ska The Rude Boy (shuffling down Bond street) C.S. Dodd pun ikut memproduksi grup muda yang memiliki visi muzik mereka sebagai 'rudies' iatu kelompok The Wailers ( Bob Marley, Peter Tosh, Bunny Wailer).Prince Buster menemukan seseorang yang memiliki mitos karakter sebagai Rude Boy iatuJudge Dread. Lagu "007 Shanty Town" yang dinyanyikan oleh Desmond Dekker adalah sebuah karya cemerlang dalam mendokumentasikan perilaku Rude Boy kedalam sebuah lagu (berhasil memasuki urutan tangga lagu ke 14 di UK Charts)


Tema rude boy masih mendominasi sepanjang periode ska, dan popularitinya memuncak sepanjang musim panas tahun 1964. Beat ska menjadi lebih lambat & Rocksteady pun lahir. Gelombang ska pertama berakhir pada tahun 1968 (Rocksteady adalah bahagian cerita lain: Rocksteady kemudian melahirkan muzik Reggae. Populariti muzik Reggae di Inggris di sebarkan oleh Skinhead; kelompok Rastafarian mengadopsi muzik Reggae & lirik² lagunya cenderung bertemakan ajaran Rastafari & pandangan Relijiusnya, Reggae pun berkembang menjadi 'Dub', 'Dancehall', & seterusnya ...& seterusnya ...)


Memasuki gelombang kedua ...sebelumnya marilah kita lihat beberapa sejarah ska lainnya:ditahun 1962, saat di mana Inggris menjanjikan jaminan secara tak terbatas kepada paraimigran yang berasal dari negara² persemakmurannya, rusuhan pun terjadi. Disaat itu muzik ska & Reggae sedang populer. Dibawa dari Jamaika oleh banyak pemuzik & produser yg ikut berimigrasi, termasuk 'The Trojan' & seorang kelahiran Kuba, Laurel Aitken. Pada tahun 70'an, imej Rude Boy diperbaharui & terhasil dalam penggabungan 2 jenis musik yg masih tergolong baru di Inggris iatu Reggae & Punk oleh band The Clash (Rudie can't fail). Antara pertengahan hingga akhir tahun 70'an, band seperti The Coventry Automatics memilih untuk memainkan ska ketimbang Reggae karena menurut Jerry Dammers (pendiri band tersebut), memainkan musik ska lebih mudah & gampang. The Coventry Automatics merubah namanya menjadi The Specials AKA The Automatics, kemudian berubah lagi menjadi The Specials.


Selanjutnya pada tahun 1979 Jerry Dammers mendirikan 2Tone Records. Keinginan Dammers layaknya seperti Prince Buster di awal tahun 60'an yaitu menciptakan sesuatu yang baru. Hitam & putih menjadi simbol. Lahirlah yang dinamakan dengan 2Tone ska. Logo 2Tone iatu gambar kartun pria berpakaian jas hitam dengan kemeja putih, dasi hitam, topi 'pork pie', kaca mata hitam, kaus kaki putih & sepatu 'lofers' hitam menjadi logo resmi yang karakternya di beri nama 'Walt Jabsco' (diambil dari nama Walt Disney, pendiri film kartun & Jabsco bererti ganja dalam bahasa slang latin). Diciptakan oleh Dammers sendiriberdasarkan pose Peter Tosh pada sebuah photo awal kelompok The Wailers yang dapatdi lihat pada cover album 'The Wailing Wailer Studio One Realease'.


Pada saat rusuhan sedang terjadi, & organisasi racist 'National Front' sedang tumbuhpesat, pakaian hitam putih & band yang anggota nya terdiri dari perusuh, mengetengahkanlagu-lagu yang bertemakan 'unity' disaat negara tersebut sedang terpecah belah oleh isuracial. Sama halnya dengan musik ska di Jamaika, situasi yang terjadi pada saat ituterefleksi kedalam lirik lagu, seperti "Racist Friend" The Specials AKA. Band-band sepertiMadness, The Beat, The Selecter, The Bodysnatchers & The Specials membuat ska menjadi sesuatu yang segar dengan mengolah nomor-nomor ska klasik dari Prince Buster (Roughrider, Madness, Too hot, dll.) & artis-artis gelombang pertamanya.Band lain yang tidak termasuk 2Tone tetapi berasosiasi dengan gerakan 2Tone adalah Bad Manners. Ada juga persilangan dengan artis gelombang pertama dengan band 2Tone (Rico Rodriguez adalah pemain trombone yang menjadi additional player pada kelompok The Specials, anak murid dari pemain trombone ternama Don Drummond & sering dipakai sebagai musisi studio do Jamaika


Pada akhirnya Chrysalis Records membeli 2Tone dari Dammers dengan keputusan menandatangani perjanjian kontrak dengan band-band 2Tone lainnya. Termasuk antara lain: The Specials, The Selecter, Madness, Rico Rodriguez, The Swinging Cats, The Friday Club, The Bodysnatchers, The Hisons, JB Allstars, Specials AKA, The Apollonairs, The Beat (di Amerika di kenali dengan nama 'The English Beat' karena sudah ada band yang memakai nama The Beat) & sebuah single dari Elvis Costello. (catatan: single Elvis Costello tersebut berjudul "I can't stand up for falling down" menjadi permasalahan & tidak pernah di jual. Copy lagu tersebut diberikan secara gratis kepada penggemar Costello pada saat pertunjukannya. Costello memproduseri debut album The Specials & menjadi guest singer sekaligus produser untuk single The specials AKA yang berjudul Nelson Mandela 12".


Tahun 1985 2Tone label dibubar. Dammers mengalami kebangkrutan terhadap perusahaan Chrysalis. Band-band 2Tone mengalami masa popularitasnya dari tahun1978-1985 walau bagaimanapun bukan hanya 2Tone yang memainkan musik ska. Diantara band-band lainnya adalah The Tigers, Ska City Rockers, The Akrylykz (dengan Roland Gift pada tenor sax, yang kemudian bergabung bersama anggota The English Beat Cox, & Steele yang belakangan menjadi penyanyi di Fine Young Cannibals), The Employees, The Piranhas, dan masih banyak lagi ...


Hal tersebut menutup gelombang kedua musik ska ...pada gelombang ketiga: dengan berakhirnya 2Tone & gelombang kedua, musik ska menjadi sempit namun tidak menjadi musik yang usang. Adalah The Toasters (pernah merilis single dibawah nama 'Not Bob Marley'), Bim Skala Bim, The Untouchables & Fishbone yang menjadikan tradisi dalam mencampur beat ska dengan unsur² muzik lainnya seperti pop, rock dan beat-beat lainnya.


Kehadiran gelombang ketiga musik ska terdiri dari berbagai bentuk dengan mengkombinasikan hampir setiap jenis muzik yang kira-kira dapat dicantumkan dengan irama ska. Band-band seperti Jump With Joey, Hepcat, Yebo, NY Ska Jazz Ensemble & Stubborn Allstars tetap bermain pada akar ska Jamaika. Operation Ivy, Voodoo Glow Skulls, Mighty Mighty Bosstones, dll. menggunakan energi punk untuk menciptakan ska-core. Regatta 69, Fillibuster, Urban Blight, dll. tetap bertahan pada corak Reggae/Rocksteady beat. Punch The Clown, Undercover S.K.A., dll. mencirikan pengaruh dari gaya 2Tone. Yang menarik adalah band asal Florida, Pork Pie Tribes menggabungkan beat ska dengan muzik tradisional Irlandia. Hal lain yang lebih menarik adalah grup band The Brownies yang mencampurkan ska dengan apa saja !!


Imej Rude Boy/Rude Girl hadir kembali pada gelombang ketiga, namun kali ini tidak sebagaipemberontak. Tetapi sebagai suporter yang fanatik dengan muzik SKA, Skinhead Against Racial Prejudiced (SHARP's) juga konsep-konsep 'sell outs'. Ada beberapa aspek diantaranya yang belum berubah: ska masih menjadi muzik dikalangan remaja, setiap pertunjukan ska dapat disaksikan oleh segala umur & tidak terlalu mahal untuk mengakomodasikannya. Disamping itu juga ska masih membentuk beat yang unik & harmonis walaupun digabungkan dengan unsur-unsur muzik lainnya & orang-orang pun masih banyak yang menikmatinya.


SEJARAH ROCKSTEADY



Musik ska berubah. Pada tahun 1966 hampir setengah dekad, saat dimana musik ska berkembang, tetapi tidak untuk irama dasar dan aransemennya. Masih dengan definisi 'Offbeat' & pola permainan bass 'free walking style'. Konsep rocksteady membawa ide baru untuk ska. Iramanya begitu eksperimental & lebih pelan. Adalah Hopeton Lewis yang membawakan lagu "Take it easy" dalam bentuk ska tetapi tidak dapat menemukan bentuk irama yang pas, kemudian ia bawakan dalam tempo irama yang slow. Dan ketika aransemen telah selesai, seorang teman mengatakan, "That's rock steady man, that's rockin' steady" dan begitulah nama rocksteady pun lahir.


Topik tentang Rudeboy terus berlanjut sepanjang periode ska & mencapai puncak populariti pada musim panas 1964. Beat ska menjadi pelan & rocksteady pun lahir. Memaksa para 'dancers' untuk berdansa lebih pelan. 'Slow to rock'. Ada juga yang berpendapat bahawa rocksteady lahir dari ketidakpuasan para pemuzik terhadap ska & pencarian sesuatu yang baru. Apapun alasannya, rocksteady lahir untuk berbeda dengan ska. Dengan 'memutus' ritme ska, memberikan efek pola permainan bass untuk bermain lebih terangkai (cluster), ketimbang permainan bass pada irama ska yang berpola linier (continuous line).


Tak diragukan corak irama baru ini terbukti menjadi populer ("Take it easy" terjual 10.000unit hanya dalam waktu satu minggu). Sebagian karena irama ini tergolong baru & juga para'dancers' tidak perlu mengeluarkan banyak tenaga. Oleh karena itu mereka dapat bertahan lama di 'dance floor'.


Walaupun ska tersebar di Inggris, namun ska tidak bertahan lama hingga rocksteady menjadi populer. Disebabkan oleh 2 hal yaitu, berdirinya lisensi 'Trojan Records' (record label dari Jamaika) & para pemuzik yang mencuba menerapkan bentuk baru tersebut.


Orang pertama yang mempopularkan rocksteady di Inggris adalah Desmond Dekker (nama asli: Desmond Dacres) sebelumnya ia bergabung lama dengan Leslie Kong, hingga pada tahun 1967 ia memutuskan untuk solo & mencetak hit pertamanya, "007 (Shanty town)".Adalah salah satu diantara lagu-lagunya yang banyak mempengaruhi 'Judge Dread'. Di Inggris singlenya (dirilis oleh Trojan Records) mencapai chart lagu #12 & terus bertahan menjadi hit hingga memasuki tahun 1969. Pada saat itu pula di Jamaika sedang dilanda 'demam' Reggae. Hit Desmond Dekker yang paling populer adalah "Israelites" mencapai puncak chart lagu #1 di Inggris, Kanada, Swedia, Jerman Barat, Belanda, Afrika Selatan & menjadi hit pertamanya pada chart lagu di Amerika #9.


Rocksteady tidak hanya menurunkan tempo, tetapi juga mengalihkan penekanan pada alat tiup kearah gitar dan vokal. Singkop ketukan yang 'jumpy' menjadi kurang tegas. Hingga menghasilkan versi sound yang lebih rileks dari 'American soul'. Tiga contoh utama untuk sound baru ini adalah Delroy Wilson dengan "Dancing mood", The Gaylads dengan "Stop making love", dan tentunya Desmond Dekker dengan "Israelites" & "007 (Shanty town)". Kesemuanya mencirikan gaya rocksteady, sound yang lebih mirip dengan 'American soul' & gospel ketimbang irama ska 'riang gembira' yang nuansanya mengadaptasi dari gaya New Orleans. Walaupun demikian, para pemuzik Jamaika masih terpengaruh oleh pop gaya Amerika & Eropa untuk terus mengadaptasi & mengembangkan bentuk-bentuk tersebut kedalam tradisi & idealisme muzik mereka.


Seiring dengan pertumbuhan gerakan Skinhead, popularitas Mods pun memudar. Hinggarocksteady pun berkembang menjadi reggae. Tiba di Inggris, muzik ini dikenal dengan sebutan 'Skinhead reggae'. Puncak popularitas rocksteady amat singkat, paling tidak di Jamaika. Bagaimana pun, hanya berlangsung antara pertengahan tahun 1966 hingga akhir 1967. Menurut Morgan, salah seorang pemuik, "Kami tidak menyukai nama 'rocksteady', jadi kami mencuba untuk membuat versi yang berbeda dari lagu "Fat man" (salah satu lagu yang menjadi hit diawal karirnya)". Beat pun diubah dengan menggunakan tambahan organ untuk memberi nuansa pada irama. Bunny Lee sang produser menyukai versi baru tersebut. "Ia menciptakan sound dengan organ & ritem gitar. Sound-nya seperti 'reggae,reggae'". Istilah tersebut keluar begitu saja. Bunny Lee pun mulai menggunakan istilah tersebut dan kemudian seluruh pemuzik mengikutinya. Ada pula yang berargumen bahwa 'reggae' diambil dari judul lagu The Maytals di tahun 1968 berjudul "Do the Reggay.


"Ada beberapa penulis muzik yang secara keliru mengatakan bahawa ska & rocksteady berubah menjadi reggae. Bahawa sebenarnya reggae adalah bagian yang memisah dari keduanya. Ketukan ska adalah 'shuffles', sedangkan irama reggae lebih slow, lebih lincah & lebih tercirikan oleh permainan perkusi. Dan juga reggae lebih berorientasi pada vokal, sedikitnya lebih enak untuk di dengar dari pada untuk berdansa. Liriknya pun lebih politis ketimbang ska ataupun rocksteady".


Memang kita tak boleh lari dari Budaya yang bersepah begini. walaupun ia nukan budaya kita atau kita rasa kita tidak patut dijajah oleh Budaya,muzik,falsafah,politik,kezaliman,pegangan agama serta rasa hormat terhadap negara tetapi ia adalah suatu sejarah,revolusi,ketamaduan sesuatu politik yang tak dapat kita elak oleh datuk nenek moyang kita dulu. Sebabnya ia berasal dari satu benda yang sama iaitu manusia atau aku gelar sendiri HUMAN CLAY.....